Birsalma, a késő ősz ajándéka

Birsalma

A birs a rózsafélék (Rosaceae) családjába tartozik ritkábban birskörtének, gyakrabban birsalmának nevezik. A meleg mérsékelt éghajlatú Délnyugat-Ázsia kaukázusi területein őshonos. Akkor érdemes szüretelni, amikor már sárgába fordult a színe, így valamennyivel puhább (azaz nem kőkemény) és édesebb. Ha mégis zölden jutsz hozzá, akkor nem árt egy kis ideig még hagyni utóérni. Illatos gyümölcséért termesztik. Héja vastag és molyhos, azaz piheszőrös, amitől érdemes alaposan megtisztítani.

 

Jellemzői

  • Édeskés, savanykás ízű, kissé fanyar.
  • Felületét barnás bevonat fedi, amelyet feldolgozás előtt el kell távolítani.
  • Állaga kemény, gyakran kukacos, ezért nehezebb a feldolgozása, mint más gyümölcsöké.
  • Pektin tartalma magas, ezért felhasználják természetes pektin előállítására, és ezért lehet belőle birsalmasajtot készíteni.
  • Értékes anyagai: vitaminok (C-vitamin tartalma kiemelkedő) és ásványi anyagok (kalcium, magnézium, foszfor – kálium tartalma kiemelkedő).
  • Fajtái közül legismertebbek a bereczki (régi magyar fajta) és a konstantinápolyi birs. Mindkettő szárazságtűrő és télálló.

Felhasználási területei

Habár jellemző a gyümölcsökre, hogy nyersen a legegészségesebb fogyasztani, hiszen így őrzi meg leginkább vitamintartalmát, a birsalmát nem szokás nyersen enni, mert kemény, kövecses húsa miatt élvezhetetlen. Ennek ellenére, ha a háztartásban is számod módon felhasználható:

  • nyersen: savanyított káposzta ízesítése
  • felszeletelve, párolva: birsalmás pite tölteléke
  • fűszerekkel (fahéj, szegfűszeg, citromhéj) főzve: kompót (gyümölcsleves alap), köret húsokhoz
  • megsütve, kevés cukorral vagy mézzel ízesítve desszert, vagy desszert alapanyagBirsalmasajt
  • lekvár: cukorral, citrommal ízesítve megtartja szép világos színét
  • lekvár cukor nélkül (birsalma püré) mártásként akár húsok körete is lehet.
  • befőtt
  • birsalmasajt

Ezen kívül az élelmiszeriparban is többféle módon hasznosítják:

  • Készítenek belőle almabort és pálinkát. 2016-ban az Év Pálinkáját különböző birspálinkák összeházasításából alkották meg.
  • Felhasználják természetes pektin előállítására, amelyet lekvárkészítésnél adalékként alacsony pektin tartalmú gyümölcsökhöz adagolnak.
  • Gyártanak belőle gyümölcszselét és kandírozott gyümölcsöt.

Jótékony hatásai

  • Erősíti az immunrendszert és jótékony hatással van a vérszegénységre, mivel számos vitamint. pektint és a tanint tartalmaz. Gazdag A-, B1-, B2-, B6- C-, E- és P-vitaminban, valamint ásványi anyagokban (vas, kalcium, kálium, foszfor, magnézium). Almasavat és csersavat is tartalmaz. A gyümölcsök közül a birsnek a legmagasabb a pektin tartalma. A pektin az emberi szervezet számára igen fontos, értékes rost. Szintén egyedülálló a P-vitamin (citrintartartom) tartalma, ami megelőzheti, vagy segítheti a skorbut, illetve a vérzékenység gyógyulását és a koleszterinszintet is szabályozza.
  • Étvágygerjesztő hatású: naponta egy fél birsalma elfogyasztása mézzel a lábadozási időszakban kiválóan meghozza az étvágyat.birsalma
  • Csillapítja a vastagbélgyulladás tüneteit: ez alkalommal a birs magjait hasznosíthatjuk. Vegyünk 20 gramm magot és alacsony tűzön főzzük 2 deciliter vízben. Miután elpárolgott a folyadék fele, vegyük le a tűzről, hagyjuk kihűlni, szűrjük le, és két adagban igyuk meg.
  • Köptető hatású, kezeli a bronchitist és a kezdeti fázisban lévő tuberkulózis tüneteit is enyhíti: főzzünk meg 3 deciliter vízben 100 gramm birsmagot az előbb ismertetett módszer szerint. A főzetből napi 3-4 alkalommal fogyasszunk el 2 teáskanállal. Köhögés vagy angina esetén egy birset reszeljünk meg, majd 2 deciliter forró vízben hagyjuk egy órán át. Ezután igyuk meg vagy gargarizáljunk vele.
  • Kezeli a hólyaghurutot: fogyasszunk naponta 50-100 milliliter birslevet, ami vízhajtó és fertőtlenítő-hatású.
  • Antidepresszáns hatású: a jó kedélyünk megőrzése érdekében minden étkezés után együnk egy kanál birslekvárt. Éjszakára pedig az éjjeliszekrényre tegyünk 1-2 érett birset. Éteri összetevői nyugtatóan hatnak.