Az okosító dió

DióA botanikusok szerint a dió (Juglans regia) a mi vidékeinkről származik: elképzelhető, hogy a harmadkorban élt növények közül maradt ránk. Miután azonban a diófa eltűnt a vidékeinkről, a Balkán és a Himalája tájékáról telepítették újra őseink.

A diófafélék (Juglandaceae) családjába tartozik. A nemzetség legismertebb tagja a közönséges dió (J. regia, szó szerint „királyi dió”), ami délkeletre a Balkántól Délnyugat- és Közép-Ázsiáig, a Himalájában és Délnyugat-Kínában is honos.

A diófák  közepes, vagy nagy termetű (10–40 m magas) lombhullató fák, 20–90 cm-es, 5-25 levélkéből összetett leveleik páratlanul szárnyaltak, csonthéjas termésük diótermés (csonthéjashoz hasonló, zárt kupacsú makk). Gyorsan növő, hosszú életű fa. Kertek, gyümölcsösökbe, házak udvarára gyakran ültetik, utak mellett is számtalan helyen megtalálható.

Rendszertani besorolásDiófa

Törzs: Zárvatermők (Magnoliophyta)
Csoport: Valódi kétszikűek (eudicots)
Rend: Bükkfavirágúak (Fagales)
Család: Diófafélék (Juglandaceae)
Nemzetség: Dió (Juglans)

Beltartalmi értékei

DióbélA friss diónak, mogyorónak, mandulának és egyéb olajos magvaknak rövid a szezonja, s ezt ki kell használnunk. Ezeknek a csonthéjas gyümölcsöknek igen eredeti és érdekes az összetétele. Zsírban (36-51 %), elsősorban telítetlen zsírsavakban gazdagok, ez utóbbiak a benne található zsírsavak kilencven százalékát képezik. Fehérjetartalmuk (8-11 %) jócskán meghaladja a többi gyümölcs fehérjetartalmát. Energiatartalmuk is sokkal jelentősebb (100 g gyümölcsben 385-525 kcal – 1605-2195 kJ található).
Sokkal táplálóbbak is. Magas az ásványi anyag- (főként magnézium-) és vitamintartalmuk (főleg E és B vitamin). A friss dió, mogyoró és mandula így elsődleges étrend-kiegészítő. A legutóbbi kutatások szerint zsírösszetételük, magnéziumtartalmuk és magas (5-6 %) rosttartalmuk jóvoltából az olajos magvak jótékony hatásúak a szív- és érrendszerre.

Gyógyászati hasznosítás

Dió terméseGyógyászati célra a növény levelét, termésének külső húsos burkát (diókopács), és a népi gyógyászatban a csonthéjon belül a terméseket elválasztó, éretlenül nagyon keserű hártyát hasznosítják. A levelet csak a fáról szedjük, és a szép egészséges levelet kell gyűjteni a száráról lefosztva. Gyűjtési ideje: június-augusztus. A diókopácsot diószüretkor, szeptember táján kell gyűjteni. Ehhez érdemes kesztyűt húzni, mert lemoshatatlanul sötétbarnára színezi a kéz bőrét. A gyűjtött kopácsot jól szellőző helyen szétterítve alaposan meg kell szárítani, de a már megromlott, penészes részeket előtte és közben el kell távolítani.

Jótékony hatásai

  • Az idegrendszer tápanyaga: A dióbél B-vitamin tartalma az idegrendszer tápanyagának nevezhető. Nagy szerepe van az idegsejtek és a retinasejtek fejlődésében. Fontos agyi funkciókat segít, elejét veszi az idegesség megjelenésének és a koncentráció csökkenésének. Ha fáradtak vagyunk, vagy csökken a figyelmünk, étkezések közötti időben kevés dió fogyasztásával gyorsan helyreállíthatjuk szürkeállományunk megszokott, szabályos működését.
  • Vérnyomás: A dióban található esszenciális zsírsavaknak köszönhetően a dió rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk azért, hogy vérnyomásunkat egészséges szinten tartsuk. Mindehhez elég mindössze napi néhány szemet ennünk belőle!
  • Koleszterin: A diónak magas a telítetlen zsírsavtartalma, így fogyasztásával csökkentjük a szervezet koleszterinszintjét. A koleszterinszint normalizálása pedig segít megelőzni néhány komoly keringési betegség kialakulását a későbbiekben.
  • Keringés: a diónak nagy szerepe van a vérrögképződés megakadályozásában és az érfalak rugalmasságának megőrzésében is. Napi néhány szem dió már biztosíthatja a kívánt hatást.
  • E vitamin: A dió fogyasztásával gondoskodunk szervezetünk E-vitaminnal való megfelelő ellátásáról, ezáltal erősítjük immunrendszerünket, segítjük a nyálkahártya megfelelő működését és szervezetünk könnyebben égeti el a telített zsírsavakat is.
  • Cukorbetegség: A dió magas Omega-3 tartalma miatt javítja a szervezet inzulintermelését, ezért a cukorbetegségre hajlamosaknak ajánlott a fogyasztása.
  • Terhesség: Terhesség alatt már a népi gyógyászat is ajánlotta a dió fogyasztását. Úgy tartották, hogy a születendő gyerek okosabb lesz tőle – ezt a dió és az agy hasonlósága alapján állították.
  • Jótékony ásványi anyagok: A dió nagyon gazdag mangán, réz, kálium, kalcium, vas, magnézium, cink és a szelén forrás. A réz építőeleme számos  létfontosságú enzimnek. A cink segíti a növekedésért és fejlődésért felelős enzimek összetételét és működését, a szelén fontos nyomelem, amely társfaktorként működik az antioxidánsokkal.
  • Egészséges bőr: A dió olajosságának és kiváló bőrnyugtató és vérzéscsillapító tulajdonságának köszönhetően segít megvédeni a bőrt a kiszáradástól.

Források:

wikipedia
mindmegette.hu
Bien.hu
Házipatika
Harmonia.qwqw.hu